Olvasóleányka

Könyvmollyá válás

2016. augusztus 19. 11:59 - Olvasóleányka

qew.jpg

 

"Ha az olvasás szerinted unalmas, akkor valamit rosszul csinálsz."

Én is így voltam ezzel, mindaddig míg Édesanyám kezembe nem nyomta azt a könyvet, ami könyvmollyá varázsolt már kiskoromban.

Persze, olvastam mesekönyveket, és a kötelezők egy részén is átrágtam magam, de egyik se váltott ki belőlem olyan érzést, amit egy jól megírt könyv tud. Arról az érzésről beszélek, amikor egész nap azt várod, hogy újra olvashass, hogy csak az olvasottakon és a folytatáson kattog az agyad. Ezzel fekszel és kelsz, a könyv világába álmodod magad. Kevés könyv, ami ennyire magával ragadó, de ha egyszer az ember átéli ezt az élményt, örökké az olvasás rabja lesz, amit újra és újra át akar élni. Így lesz az ember könyvmoly és kezdi el falni a könyveket.

Az első ilyen élményt J. K. Rowling-nak köszönhetem, méghozzá a Harry Potter és a bölcsek könyve című könyvének.
1999-ben jelent meg az első magyar kiadás. Ebből kaptam én is egy példányt, ekkor voltam 9 éves.

covers_145.jpg

A szüleim mindig is nagy olvasók voltak, a házunk mindig is hasonlított egy kisebb könyvtárra. Szerintem nem volt olyan szoba, ahol ne lett volna könyv. Sőt még a beépített szekrények is könyvvel voltak tele, amikor már nem fértek el. Igen, sanyarú gyerekkorom volt :)
Szóval a mi családunkban nem volt idegen az olvasás. Csak én még, mint legkisebb gyerek, nem kaptam rá az ízére.De Anya tett róla, hogy az én életemből se hiányozzanak a roskadozó polcok.

A Harry Potter sorozat mind a 7 része megadta és megéltette velem mindazt, amit egy mestermű elolvasása adhat. Izgalmat, várakozást, sírást, nevetést, könyvről álmodást, sötétben olvasást, órán olvasást, mindenhol olvasást, rajongást.

És ezután már tudtam, hogy az olvasás egy nagyszerű dolog, csak a megfelelő könyvet kell kézben tartani.Innentől nem volt megállás könyvolvasás terén. Persze voltak kisebb-nagyobb kihagyások, de az évek alatt több száz könyvet olvastam el, mindezt önszántamból :)

Teendőlistára fel van írva, hogy összeírni az összes könyvet, amit valaha olvastam. Jelenleg az utolsó 2 év termése van lejegyezve.

Voltak kevésbé jó könyvek, és voltak, amik igen nagy hatással bírtak rám. Ahogy nőttem és, ahogy változott a személyiségem, úgy változott vele a könyvízlésem is.

Tiniként imádtam az összes szerelmes ifjúsági regényt, jól tudtam velük azonosulni.
Később is a romantikusabb vonal érdekelt, de egy kicsit komolyabb hangvételben. Persze, nem okozott gondot, ha nem minden szereplő valóságos volt (Twilight sorozat), a lényeg, hogy legyen benne szerelmi szál.

Ami egy újabb fordulópont volt a olvasói életemben az nem más, mint a George R. R. Martin Tűz és jég dala fantasysorozata.
 boritok1.jpg

Lenyűgözött a világa, az író kegyetlensége, a kiszámíthatatlan fordulatok, az összeesküvések. Mindaz a kultúra és történelem, amit Martin felépített. Szó szerint elvarázsolt.

És miután végignyálaztam, mind az 5 könyvet (az 1-2, részt kétszer is :) ), lettem olyan fanatikus könyvolvasó, hogy nem telik el nap olvasás nélkül.

Valahol ez köszönhető a 2015-ben elindult külföldi Reading challange-nek, ami aztán itthon is nagy sikert aratott, és hivatalos oldala is lett a http://www.konyvkihivas.hu/ -n.


Valamint A védelmező című filmnek Denzel Washington szereplésével, ahol pár mondta említést tesznek a 100 legfontosabb könyvről.
Akkor nagyon felkeltette az érdeklődésemet, hogy mi lehet ez a 100 legfontosabb mű. Persze a neten sok szempont alapján lehet találni listát a legszámottevőbb könyvekről. Így fogtam az első 3 listát, és ahol 1 könyv legalább kettőn szerepelt, felkerült a listámra. Ebből lett egy kb. 60 könyvből álló lista, ami a fő klasszikusokat tartalmazza, és amit igyekszek az életem során kiolvasni a másik több szám mű mellett, ami az elolvasandó listámon szerepelnek :)

13781799_1398875583461067_4602324748186825854_n.jpg

És ez a lista csak bővül, sose lesz rövidebb. Néha pánikba is esek, hogy nem is éri meg olvasni, mert úgyse tudok annyi könyvet elolvasni, amennyit szeretnék :)

De mégis valami olyat nyújt, ami semmi más. Nem csak kikapcsol, de feltölt is.
Mert "minden elolvasott könyv egy újabb megélt élet.". Egy olyan új világ nyílik ki előttünk, amit talán soha nem élnénk át. Élhetjük teljesen más személyiségek, kultúrák, századok, társadalmak életét, ami máskülönben sose  ismernénk meg.

És ezeken kívül még szórakoztat is, fejleszti a gondolkodást, a képzelőerőt, a szókincset és a helyesírást is (amire nekem mindig is nagy szükségem volt/van :) ).

Nem tudok ellenérvet hozni, és pont ezért is hagytam és hagyom, hogy beszippantson a világa. Ezért kezdtem a blog, valamint a facebook oldal vezetésébe is, mert örömömet lelem benne, és többet ad, mint amennyi energiát elvesz.

Az elmúlt éveknek köszönhetően tudatosan olvasok, tudatosan választom meg a könyveket, nem csak hasracsapás szerűen.
Sokkal több műfaj érdekel, sokkal kritikusabban választok és kritikusabb szemmel olvasok. A romantikus könyvek mellett, nagy kedvenceimmé váltak a krimik és a thrillerek. Valamint az olyan könyvek, amikből plusz tudást lehet meríteni, és nem csak szórakoztató funkcióval bírnak.

De az olvasás és a könyvek az a téma, amiről órákat és napokat tudnék beszélni vagy épp mások beszámolóit hallgatni. És végül is ez a blog és a közösségi oldal lényege, hogy megosszuk egymással a közös szenvedélyünket, élményeinket és egy olyan csoportot hozzunk létre, ahol osztozhatunk valamin, amiért mindannyian rajongunk.

books-cute-heart-love-photography-favim_com-429445.jpg

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://olvasoleanyka.blog.hu/api/trackback/id/tr2410427166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

littlesquirrel 2016.08.19. 16:45:45

Kedves Olvasóleányka!

Emlékszel-e a csíkos és pöttyös könyvekre?
A kezemben egy 1967-es kiadású, zöld-fehér csíkos könyv van, melynek a lapjai már megsárgultak. Emlékeim szerint a Brontë könyvek olvasásával kezdődött meg számomra a könyvek szeretete. A fent említett könyv címe-Charlotte Brontë: A lowoodi Árva(Jane Eyre). A valódi lányregények sorából nem maradhattak ki a Jane Austin könyvek és persze a sokak által ismert Lucy Maud Montgomery: Anne sorozata
sem.
Mai felfokozott tempójú életünkben talán ezek a könyvek lassúnak, egyszerűnek, szerelem tekintetében néhol túlzottan idealizáltnak tűnnek, mégis úgy gondolom, hogy nem hiányozhatnak egy fiatal leányka "bakancslistájáról" :)
Ui: A Harry Pottert én is olvastam felnőtt fejjel, hihetetlen izgalmas volt és nagyon élveztem. :)

Üdv, L.S.

Olvasóleányka 2016.08.19. 17:06:35

Kedves @littlesquirrel:

Köszönöm a hozzászólásodat!

Igen, ezek azok a könyvek, amikor egy olyan világba, életstílusba repítenek minket, ahol más értékek és illemek uralkodtak még. Nem biztos, hogy jobb volt, de képzelet szintjén mindenképp varázslatos ez a fajta időutazás.

Az Anne sorozat számomra is egy nagyon kedves sorozat, Jane Austinnal a nyomában. Bár még van mit bepótolnom a klasszikusokból, de ami késik, nem múlik :)

Szép napot és további jó olvasást Neked is!
süti beállítások módosítása